UNIVERSITY OF JAÉN (SPAIN): CONFERENCE ON POPULAR CULTURE WITH BOB DYLAN AS CENTREPIECE / UNIVERSIDAD DE JAÉN (ESPAÑA): CONGRESO SOBRE CULTURA POPULAR CON BOB DYLAN COMO TEMA PRINCIPAL

The University of Jaén, cathedral city in the heartland of Spain’s olive grove country, was host on 29 and 30 September 2022 to the First International Conference on Popular Culture, an initiative conceived within the University’s English Department and the brainchild of the department’s chair, Jesús López-Peláez Casellas.

This conference had a two-strand structure. One strand comprised panels and papers on multiple different aspects of popular culture (or low culture, or mass culture); the other consisted of three plenary lectures and various papers on the work of one major artist emanating from popular culture but not confined to it, namely Bob Dylan.

The three plenary addresses on Dylan all took a holistic approach to Dylan’s work, with the emphasis on the literary and musical intertextualities that make his songwriting a culturally complex phenomenon, remembering that his hybrid art won him the Nobel prize for Literature in 2016. The plenary speakers were: Antonio Ballesteros of the Universidad Nacional de Educación a Distancia (open university, Madrid); the prestigious poet and novelist Benjamín Prado, an avid Dylan fan who affirms that every one of his books contains a Dylan reference; and independent scholar and Dylan critic Christopher Rollason (myself). 

The briefer papers on Dylan covered a range of more particular facets of the artist – his relation to television advertising (Jiri Mesic), his cultivation of insult compared to Shakespeare’s (Nadia López-Peláez Akalay), and his anti-war stance (Ishan Alwan Muhsin Al-Sweidi).

The remaining papers explored the most varied topics – Spanish stereotypes in British TV comedy (José Ruiz Mas), rock poet Patti Smith’s memoirs (Pilar Sánchez Calle), TV and film franchises and intralingual dubbing (Lucas Baeyens), awakening of minds through different musical genres (Ana Valverde González), and Batman as ‘American hero’ (Benjamín Carrascal Meneses).

The qualitative standard of the contributions was high and the atmosphere was fully propitious to debate. This event demonstrated the importance of intellectual rigour in the study of popular culture, which in our times is something not to be ignored by academia. The appellation ‘first conference’ throws out the promise of more to come, a prospect which, it is to be hoped, will come to fruition following in the steps of this highly successful inaugural event.

For fellow Dylanites: My lecture was entitled ‘Relationships of ownership: Bob Dylan and his sources’, and focused on three songs (‘Ballad of Hollis Brown’, ‘With God On Our Side’ and ‘I Dreamed I Saw Saint Augustine’) and the older songs that lie behind them.

¨¨

La Universidad de Jaén, ciudad catedralicia en el corazón de las tierras de olivares de España, acogió en los 29 y 30 de septiembre de 2022 el Primer Congreso Internacional de Culture Popular, iniciativa del Departamento de Filología Inglesa de la Universidad concebida por su catedrático, Jesús López-Peláez Casellas.

Este congreso tuvo una estructura dividida en dos hileras. Una comprendía paneles y ponencias sobre múltiples y diversos aspectos de cultura popular (o cultura baja, o cultura de masas); la otra consistía en tres conferencias plenarias y varias ponencias acerca de la obra de un artista mayor cuya producción emana de la cultura popular sin ser limitada por ella, o sea Bob Dylan.

Las tres conferencias plenarias adoptaron un acercamiento holístico a la obra dylaniana, con el énfasis en las intertextualidades literarias y musicales que hacen de su producción un fenómeno culturalmente complejo, recordando que su arte híbrida le valió el Premio Nobel de Literatura en 2016. Los oradores plenarios fueron: Antonio Ballesteros, de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid); el prestigioso poeta y novelista Benjamín Prado, fan acérrimo de Dylan que afirma que cada uno de sus libros tiene alguna referencia a Dylan; y el estudioso independiente y crítico dylaniano Christopher Rollason (yo). 

Las intervenciones más breves sobre Dylan abarcaron una gama de facetas más particulares del artista – su vínculo con la publicidad televisiva (Jiri Mesic), su cultivo del insulto comparado con el mismo fenómeno en Shakespeare (Nadia López-Peláez Akalay), y sus posicionamientos antibelicistas (Ishan Alwan Muhsin Al-Sweidi).

Las restantes ponencias exploraron temas de los más variados – estereotipos españoles en comedias televisivas británicas (José Ruiz Mas), las memorias de Patti Smith, diva de la poesía rock (Pilar Sánchez Calle), franquicias de televisión o cine y doblaje intralingual (Lucas Baeyens), el despertar de la conciencia por medio de diversos géneros musicales (Ana Valverde González), y Batman como ‘American hero’ (Benjamín Carrascal Meneses).

El nivel cualitativo de las contribuciones fue alto, y la atmosfera fue plenamente propicio al debate. Este evento demostró la importancia del rigor intelectual en el estudio de la cultura popular, la cual en nuestros tiempos no es algo que debe ser marginado por el mundo académico. La denominación ‘primer congreso’ lanza una promesa de que habrá más, perspectiva que, con suerte, fructificará siguiendo los pasos de este muy exitoso evento inaugural.

Para dylanitas: Mi conferencia tuvo como título ‘Relationships of ownership: Bob Dylan and his sources’, centrándose en tres canciones de Dylan (‘Ballad of Hollis Brown’, ‘With God On Our Side’ and ‘I Dreamed I Saw Saint Augustine’) y las canciones más antiguas que les subyacen. .   

One response to this post.

  1. Posted by Nadia López-Peláez Akalay on 20 October, 2022 at 09:47

    Thanks Chris! Loved the Dynamite-Dylanite analogy, I intend to borrow it from now on 🙂
    Thank you all for having ‘Bob Fest’

    Reply

Leave a comment